< Powrót do Media

31 grudnia 2020

Podwójne wodowanie okrętów dla polskiej Marynarki Wojennej

17 grudnia 2020 r. w stoczni Remontowa Shipbuilding SA z grupy kapitałowej Remontowa Holding, zwodowano i ochrzczono niszczyciel min ORP Mewa – ostatni z serii trzech nowoczesnych niszczycieli min Kormoran II projektu 258/3 oraz ostatni z serii sześciu holowników – H-13 Przemko. Obie jednostki budowane są dla Marynarki Wojennej RP.

Podwójne wodowanie i chrzest przeprowadzono z uwzględnieniem obowiązujących w kraju obostrzeń epidemicznych i wewnętrznych procedur grupy Remontowa Holding w zakresie zapobiegania zakażeniom koronawirusem, przy ograniczonej liczbie uczestników i bez udziału mediów.

Kontrakt na projekt i budowę trzech jednostek typu „Kormoran II” podpisano we wrześniu 2013 r. Prototypowy okręt ORP Kormoran przekazany do służby w listopadzie 2017 roku, był pierwszym od 20 lat dziełem wyłącznie polskiego przemysłu począwszy od projektu, aż po przekazanie w ręce zamawiającego w pełni wyposażonego, nowoczesnego okrętu. Efektem współpracy przy jego budowie było zamówienie kolejnych niszczycieli min. Drugi z serii, ORP Albatros, zwodowany przed rokiem jest w fazie wyposażania.

Oprócz budowy okrętów typu Kormoran II w czerwcu 2017 roku powierzono stoczni budowę serii jednostek pomocniczych w wyniku rozstrzygnięcia przetargu pn. „Zabezpieczenie techniczne i prowadzenie działań ratowniczych na morzu pk. Holownik”. Realizacja zamówienia dotyczy zaprojektowania i wybudowania sześciu jednostek pływających klasy holownik.

Stocznia przekazała już holowniki B860/1 Bolko (styczeń), B860/2 Gniewko (marzec 2020), 860/3 Mieszko (lipiec 2020) i B860/4 Semko (grudzień 2020). Do stycznia przyszłego roku potrwają próby portowe na piątym holowniku, H-3 Leszko.

Stocznia Remontowa Shipbuilding SA w 2020 r. obchodziła 75 lat działalności. W jubileuszowym roku przekazała dziewięć w pełni wyposażonych jednostek, w tym trzy promy elektryczne dla norweskiego armatora, dwa statki wielozadaniowe dla Urzędów Morskich w Gdyni i Szczecinie oraz wspomniane już cztery holowniki dla Marynarki Wojennej RP.