< Powrót do Media

23 kwietnia 2015

Przebudowa zaopatrzeniowca offshore w stoczni Remontowa Shiprepair Yard

W stoczni Remontowa Shiprepair Yard SA, należącej do grupy Remontowa Holding przebudowano zaopatrzeniowiec górnictwa morskiego (platform supply vessel - PSV).

Statek o nazwie Up Coral o długości całkowitej 87,07 m i szerokości 18,80 m opuścił stocznię ze wzbogaconym wyposażeniem i większymi możliwościami operacyjnymi. Jednostka jest interesująca także z tego względu, że stanowi przykład budowy statku zaprojektowanego w Polsce zbudowanego przez stocznię zagraniczną. Projekt statku PSV typu MMC 887 powstał w gdyńskim biurze projektowo-konsultingowym MMC Ship Design & Marine Consulting Ltd., a sam statek Up Coral - w chińskiej stoczni Fujian Mawei Shipbuilding.

Na jednostce zainstalowano urządzenia do obsługi pojazdów podwodnych ROV oraz 164-tonowy żuraw knuckle boom (z wysięgnikiem łamanym) holenderskiej firmy Concordia TMS o udźwigu do 25 ton, maksymalnym wysięgu ok. 35 m oraz możliwości pracy na wodach o głębokości do ok. 3000 m. Dźwig z własnym napędem (862 kW) i z aktywnym systemem kompensacji zanurzenia, może pracować przy falach do wysokości 2,5 m oraz prędkości wiatru do 20 m/s.

Poza żurawiem offshore, zainstalowano także m.in. dodatkowy, składający się z trzech sekcji o łącznej masie 67 ton, pokład, rozciągający się na wysokości 3,5 m nad połową powierzchni pokładu roboczego / głównego PSV-a. W sumie nie licząc samego żurawia, w stoczni Remontowa SA zainstalowano konstrukcje o masie 107 ton (m.in. fundament dźwigu), dokonano modyfikacji w zbiornikach, wykonano także prace rurarskie i inne zlecenia.

Statek opuścił stocznię na początku II połowy kwietnia i w I połowie maja spodziewany był w Rio de Janeiro. Ma wkrótce rozpocząć pracę na brazylijskim szelfie kontynentalnym w czarterze Petrobras.